Research | projects

I’m currently working mainly on my dissertation/Ph.D. in musicology. It’s about heavy and extreme metal as culture and music in general, in the 1980’s GDR, the eastern and socialist part of Germany until 1989/90, in particular. Please click here, if you’re interested in.

 

Besides this I’m currently working on following topics:

  • computional analysis of single-line jazz soli (research project under the leadership of Prof. Dr. Martin Pfleiderer funded by Deutsche Forschungsgemeinschaft [German Research Foundation])
  • Jazz theory and praxis, especially focus on improvisation; jazz history
  • music analysis (jazz and pop music, methodsof analysing)
  • digital humanities and music research
  • music psychology: improvisation and creativity
  • popular music and jazz: scene formation and music in Germany and East Central Europe, especially East Germany/ German Democratic Republic) as well as Czech Republic and former socialist state of  Czechoslovakia
  • Youth Culture and music
  • Music economy with particular emphasis on the digital age, as well as  metal music

 

publications

Co-Editor

Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Analysis, Schott Campus 2017 (forthcoming), with Martin Pfleiderer, Klaus Frieler, Jakob Abeßer, Benjamin Burkhart.

Steffen Höhne, Matthias Maier, Wolf-Georg Zaddach (Ed.) (2014): Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahme und Perspektiven (= Weimarer Schriften zu Kulturpolitik und Kulturökonomie, 8). Leipzig: Universitätsverlag.

 

paper and article

 

  • Michael Brecker – I Mean You”, in: Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Analysis, Mainz: Schott Campus 2017 (forthcoming).
  • “Right into the Heart. Branford Marsalis’s solo over the blues ‘Housed from Edward’”, in: Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Analysis, Mainz: Schott Campus 2017 (forthcoming).
  • “Follow the red line: Chris Potter’s solo on Pop Tune #1”, in: Inside the Jazzomat. New Perspectives for Jazz Analysis, Mainz: Schott Campus 2017 (forthcoming).
  • Metal in Germany. In: Encyclopedia of Popular Music of the World, vol. VIII-XIII, edited by John Shepherd and David Horn (forthcoming).
  • „Metal Militia behind the Iron Curtain: Scene formation in 1980’s East Germany“, in: Metal Music Studies 2.3/2016, 357-376.
  • „Jazz in socialist Czechoslovakia during the 1950s and 1960s“, in: Jazz and Totalitarianism, edited by Bruce Johnson. London: Routledge 2016
  • w/ Frieler, K., Pfleiderer, M., Abeßer, J.: “Telling a Story.” On the Dramaturgy of Monophonic Jazz Solos. In: Empirical Musicology Review Vol. 11, No. 1, 2016.
  • “Pitch class hierarchies in Miles Davis’ »So What«: Reconsidering modal jazz improvisation with computer-based analysis tools”, in: Beitragsarchiv zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung Halle/Saale 2015 – »Musikwissenschaft: die Teildisziplinen im Dialog«, hrsg. von Wolfgang Auhagen und Wolfgang Hirschmann; mit Martin Pfleiderer und Klaus Frieler.
  • „Jazz is Not Just Music. It is the Love of Youth“. Zur tschechoslowakischen Jazzszene der 1950er und 1960er Jahre“, in: Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten (1918-1989), hrsg. v. Karl Braun, Göttingen: Vandenhoeck & Rupprecht, 2016,  437-458 (= Bad Wiesseer Tagungen des Collegium Carolinum, Bd. 36).
  • w/ Frieler, K., Pfleiderer, M., Abeßer, J.: Chasing the Difference. Computer-aided Comparison of Improvisation in Post-bop, Hard bop, and Bebop. In: Jazzforschung / Jazz Research, 46 (forthcoming).
  • w/ Abeßer, J., Cano, E., Frieler, K., Pfleiderer, M.: Score-informed analysis of intonation and pitch modulation in jazz solos. In: Müller,M. & Wiering, F. (Eds.), Proceedings of the 16th International Society for Music Information Retrieval Conference, Malaga, 2015, pp. 823–829.
  • „»30 Jahre Ride The Lightning: So klingt unsere Tribute-CD«. Zur diskursiven Praxis des Erinnerns in der Kulturwelt Heavy und Extreme Metal, in: „Lied und populäre Kultur/Song and Popular Culture“. Jahrbuch des Deutschen Volksliedarchivs 59 (2014). 
  • „Heavy und Extreme Metal im Kalten Krieg – Eine unfreiwillige Politisierung?
    Ein Blick hinter den ‚Eisernen Vorhang‘ in die DDR der 1980er Jahre“, in: Metal and Politics, hrsg. v. Roman Bartosch, Köln  (forthcoming).
  • “’On through the mist and the madness, we are trying to get the message to you’ – Heavy und Extreme Metal in der DDR der 1980er Jahre”, in: Metal and Society, hrsg. v. Sarah Chaker, Frankfurt/Main (forthcoming)
  • „Der gegenwärtige Jazzdiskurs in Deutschland. Versuch einer empirischen Rekonstruktion anhand von Jazzzeitschriften“, in: Jazzdebatten, hrsg. v. Wolfram Knauer, Hofheim 2014. Co-author of Prof. Dr. Martin Pfleiderer.
  • „Musikwirtschaft und Social Media“, in: Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahmen und Perspektiven, hrsg. v. Steffen Höhne und Matthias Meier und Wolf-Georg Zaddach (= Weimarer Studien zu Kulturpolitik und Kulturökonomie 8), Leipzig 2014.
  • „Blick über den Tellerrand: die Weimarer Schriften zu Kulturpolitik und Kulturökonomie“, in: Resonanz. Das Magazin der Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar, 1/2010, S. 36.
  • „Anna Amalia: Kompetenzen und Reaktionen eines Kultusministeriums“, in: Krisenmanagement. Der Brand und seine Folgen – die Herzogin Anna Amalia Bibliothek in Weimar, hrsg. v. Steffen Höhne, Uli Kostenbader und Hellmut Seemann (= Weimarer Studien zu Kulturpolitik und Kulturökonomie 5), Leipzig 2009, S. 139-178; zusammen mit Hannes Güntherodt.

 

reviews

  • „Josef Limper und Martin Lücke (2013): Musikmanagement in der Musikwirtschaft (= Edition Kreativwirtschaft, 6). Stuttgart (Kohlhammer)“, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2014, hrsg. v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.
  • „Bastian Lange, Hans-Joachim Bürkner und Elke Schüßler (Hgg.) (2013): Akustisches Kapital. Wertschöpfung in der Musikwirtschaft. Bielefeld (transcript)“, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2014, hrsg. v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.
  • „Saskia Reither (2012): Kultur als Unternehmen. Selbstmanagement und unternehmerischer Geist im Kulturbetrieb. Wiesbaden: Springer VS“, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2013, hrsg. v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.
  • “H. Cecilia Suhr (2012): Social Media and Music. The Digital Field of Cultural Production. New York: Lang“, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2013, hrsg. v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.
  • „Lukáš Motyčka/Veronika Opletalová: Literární procázky německou Olomoucí / Literarische Wanderungen durch das deutsche Olmütz (= Beiträge zur deutschmährischen Literatur, 21). Olomouc (Univerzita Palackého v Olomoucí)“,in: brücken N.F. 20/1-2 (2012).
  • „Beck, Florian (2011): Transformation und Strategieentwicklung im Musikmarkt. Musik und Gemeinschaft in der digitalen Mediamorphose (= New Media in Creativity, Content and Entertainment, 1)“, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2012, hrsg. v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.
  • Musikwirtschaft 2.0: Perspektiven für die Musik. 2. Wissenschaftliche Tagung zur Kultur- und Kreativwirtschaft in Weimar, 13.-15.102011. Ein Bericht, in: Jahrbuch für Kulturmanagement 2012, hrsg.v. Fachverband Kulturmanagement, Bielefeld: transcript.

 

 

conference paper / workshops / guest lectures

28/29.3.2017
International conference „Popular music in communist and post-communist Europe: state of research, perspectives“
University of Olomouc, Czech Republic
(paper: „Metal militia behind the Iron curtain? Heavy metal in the GDR“)

 

14.12.2016
guest lecture, University of Music Weimar, seminar „‚Born in the GDR‘. Zeitzeugenbefragung zu Jazz
und populärer Musik in der DDR“, Prof. Dr. Martin Pfleiderer, Carsten Wernicke

 

18.-20.11.2016
conference „Schneller, höher, lauter Virtuosität in (populären) Musiken“, University of Hamburg
(paper: „Wayne Krantz. Groove is the essence of my music“)

 

14.-25.11.2016
Youth in the GDR, lecture program at high schools in Thuringia/Germany
in cooperation with Stiftung Ettersberg and Landeszentrale für Politische Bildung Thüringen

 

17.11.2016
University of Southern Denmark, Odense, guest lecture series „Topics in the Aesthetics of Music and Sound“

 

21.-23.10.2016
conference „Miles Davis and John Coltrane at 90: Retrospect and Prospect“, Surrey/UK
(paper w/ Prof. Dr. Martin Pfleiderer: „Playin’ Outside. New melodic and harmonic strategies in jazz improvisation after John Coltrane“)

 

23.-24.9.2016
The Jazzomat Project: International Workshop on computational music analysis
(paper 1: Post bop improvisation on modal compositions: a case study
paper 2: Ways of improvising. Insights from recording sessions and surveys with young jazz musicians, w/ Prof. Dr. Martin Pfleiderer)

 

7.-11.8.2016
ISMIR 2016 (International Society for Music Information Retrieval)
(paper: The Jazzomat Project – a tutorial)

 

30.6.2016
Modern Heavy Metal Conference in cooperation w/ Tuska Festival
(paper: The ‘creative class’ of metal? Examining the conditions of being an entrepreneur in Berlin/Germany’s metal scene)

 

16./17.3.2016
Youth in the GDR, lecture program at high schools in Schleswig-Holstein, Germany
in cooperation with Stiftung Ettersberg and  Gegen Vergessen – für Demokratie e.V.

 

29.-31.10.2015
conference „Kafka and music“, Berlin
(paper: Kafka and jazz. contemporary receptions)

 

27.7.2015
„Heavy Metal in Germany – past and present of a ‚haven for headbangers‘
@“Wacken – more than Rock (made) in Germany”-program, Berlin, Initiative Musik / Federal Foreign Office

 

28.-29.7.2015
Youth in the GDR, lecture program at high schools in Augsburg/Bavaria, Germany
in cooperation with Stiftung Ettersberg, Gegen Vergessen – Für Demokratie e.V. and Landeszentrale für Politische Bildung München

 

7.-8.11.2014
conference „metal and cultural impact“, University of Dayton, Ohio
(paper: “On through the mist and the madness, we are trying to get the message to you:”
Heavy and Extreme Metal Behind the Iron Curtain in the 1980s)

 

15.11.2014
conference „Begegnungen im Weimarer Dreieck/ Jazz in the Central Europe“, Jazzmeile Thüringen, Weimar (paper: Jazz in state socialism)

 

17.-28.11.2014
Youth in the GDR, lecture program at high schools in Thuringia/Germany
in cooperation with Stiftung Ettersberg and Landeszentrale für Politische Bildung Thüringen.

 

26.11.2014
Kolloquium des Instituts für Musikwissenschaft Weimar-Jena,
Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar (paper given: heavy and extreme metal in the GDR)

 

15.11.2014
Jazzmeile Thüringen: Jazz in East Germany, Weimar
(paper: Jazz under the conditions of state socialism)

 

7.-9.11.2014
Metal and Cultural Impact, International Conference University of Dayton/Ohio
(paper: „Metal in the East Germany“)

 

2.-5.10.2014
DVSM-conference „Was ist gute Musik?“, Hochschule für Musik Weimar (paper: ‚Good‘ jazz and metal?
About the discursive praxis of music)

 

18-21.9.2014
GSA (German Studies Association) conference, Kansas City/Missouri (paper: A Question of a German Sound?
The rise of heavy and extreme metal music in the BRD and GDR)

 

6.5.2014
Vortrag „Kiss the demon. zum dissonanteb Verhältnis von Black Metal und Christentum“
| paper at catholic students community, Ilmenau (paper given: kiss the demon.
about the dissonant relationship of black metal and christianity)

 

22./23.11.2013
conference „Metal and Politics. Zwischen Ideologie und Utopie“, Universität Köln
(paper given: heavy metal in cold war ages. the case of metal in the GDR)

 

7.-10-11.2013
Conference „Jugend in der Tschechoslowakei“, Collegium Carolinum, München
(paper given: „Blame it on my youth“. Jazz and youth in Czechoslovakias 50s and 60s)

 

27./28.9.2013
conference „Darmstädter Jazzforum“, Jazzinstitut Darmstadt
(paper given, w/ Prof. Dr. Martin Pfleiderer: Contemporary jazz discourses in Germany)

 

3.7.2013
Kolloquium des Instituts für Musikwissenschaft Weimar-Jena,
Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar (paper given: heavy and extreme metal in the GDR)

7./8.6.2013
conference „Hard Wired III. Heavy Metal and Society“, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
(paper given: Heavy metal as social praxis, using the exemple of metal in the GDR)

 

23.-25.11.2012

conference „Geschichte wird gemacht: Zur Historiographie populärer Musik, 23. Arbeitstagung des Arbeitskreis Studium Populärer Musik e.V.
University of Basel
(paper given: Heavy metal in the rural GDR)